In 2023 was het vijftig jaar geleden dat de jaarlijkse Crazy Cross voor het eerst in Wervershoof werd gehouden. Dorpsgenoten schaften hiervoor destijds speciaal een auto aan om mee te doen. Veiligheidsvoorschriften waren er nog amper. Publiek kreeg een prachtig spektakel voorgeschoteld en genoot met volle teugen.
De eerste Crazy Cross van Wervershoof vindt plaats ter gelegenheid van het 25-jarig kroningsfeest van H.M. Koningin Juliana op 5 september 1973. Op de inschrijfavond bleek er veel belangstelling te zijn. In totaal zo’n vijftig coureurs uit Wervershoof, Zwaagdijk en Onderdijk. De indeling van de eerste wedstrijd komt op 17 manches en een afvalrace voor alle deelnemers tegelijk, voor zover de auto’s dan nog rijden..
De avond voor die eerste Crazy Cross verzamelen de deelnemende coureurs zich met hun crossauto op het parkeerterrein bij het zwembad op de Zeeweg om daarna in een lange stoet over de Dorpsstraat en de Raiffeisenlaan naar het crossterrein aan de Europasingel te rijden, niet op een aanhangwagen, maar gewoon met de crossauto over de weg. Langs de kant van de weg is veel publiek De crossauto’s zijn kleurrijk geverfd met veel namen van sponsors uit het dorp. Het dorp ‘leeft’ naar de Crazy Cross. De start is om 14.30 uur. Er is heel veel publiek langs de baan. De eerste Crazy Cross is een groot succes. De prijsuitreiking in het café is vervolgens een groot feest.
Het kan niet uitblijven. De Crazy Cross krijgt een vervolg. De bedrijven Zwart (Infracare) en (J.) Koper (& Zn) zorgden ook toen al voor het prepareren van de baan en de afvoer van de gestrande auto’s. Ze doen dat nu, 50 jaar later, nog steeds.
Enkele zaken die toen voor die eerste Crazy Cross bedacht waren zijn nog steeds basisregels tijdens de huidige autocross van Wervershoof. (en bij de andere crossen van het Noord-Hollands kampioenschap) Voor wat betreft het prepareren van de auto´s is er wel veel veranderd. De eerste crossen werden verreden met auto’s die zo nog de weg op konden. Het achterraam werd er uitgehaald, de ramen van de deuren werden naar beneden gedraaid en bleven dus in de auto zitten alsmede het voorraam. Ook het interieur mocht blijven zitten dus reden sommigen met de banken en passagiersstoelen nog in de auto. Een aanhanger om de auto op te zetten was in die tijd niet nodig, je ging met de crossauto rijdend over de weg naar de Crazy Cross.
In de jaren 70 en 80 werd de Crazy Cross steeds gehouden op terrein van de gemeente aan de Europasingel. Waar het crossterrein door de naderende nieuwbouw steeds meer op schoof van de Simon Koopmanstraat tot tegen de Nijverheidsweg aan in het begin van de jaren 90. Een hele bijzondere Crazy Cross werd er gehouden de keer dat de gemeente twee smalle stukken land gescheiden door een sloot beschikbaar stelde. Daar kon je eigenlijk geen Crazy Cross op organiseren maar besloten werd over deze sloot bruggen van draglineschotten te plaatsen. Per ronde reed je dus twee keer over een brug wat deze cross voor publiek en rijders tot een onvergetelijke cross maakte.
Tot 1981 kon je alleen meedoen met de Wervershover autocross als je woonachtig was in de gemeente Wervershoof. (inclusief Onderdijk, Zwaagdijk-Oost en een deel van Andijk) en lid was van de vereniging. In 1981 was er nog een “uitwisseling” waarbij 8 coureurs aangesloten bij de V.A.C.O (Venhuizer auto cross organisatie) mee mochten strijden met de leden van de Stichting Crazy Cross Wervershoof. In die tijd was er dus nog maar beperkt sprake van samenwerking tussen de verschillende West-Friese crossorganisaties en zeker nog niet van een gezamenlijk kampioenschap.
In 1983 vond dan toch het eerste West-Friese Kampioenschap plaatst met de aangesloten vereniging Crazy Cross Wervershoof, D.R.A.C.O. Westwoud, Stichting autocross Andijk en V.A.C.O. Venhuizen. De winnaar van dit eerste West-Fries kampioenschap werd Jan Maas.
In 1984 kwam de autocross van Opmeer er bij in de plaats van Westwoud. In 1985 werd het kampioenschap nog aangevuld met de autocross in Spierdijk (later Avenhorn) en in 1986 met die van Medemblik. In 1992 eindigt de sponsoring van het kampioenschap door het Dagblad van West Friesland. Dit maakte de weg vrij voor een nieuwe naam. Vanaf 1993 gaat het West-Fries Kampioenschap dan ook verder onder de naam Het Noord-Hollands Kampioenschap (NHK) zoals we het nu nog kennen. De aangesloten cross organisaties zijn dan B.O.K. Venhuizen, O.A.C.O Opmeer, A.C.A. Andijk, Crazy Cross Wervershoof, A.C.O Winkel, Avenhorn, Oudkarspel, B.A.C.O. Midden Beemster en Stichting autocross Obdam.
Tijdens de eerste autocross in Wervershoof werd er gecrost met wat er aan auto’s maar voor handen was. Omdat de Wervershover autocross zo’n groot succes was en het een jaarlijks evenement werd gingen de coureurs daarna op zoek naar wat volgens hun de ideale crossauto was. Voor vele Wervershover coureurs werd dat de Citroen DS, door iedereen een “Snoek” genoemd. In de jaren 70 en 80 groeide de Snoek uit tot het icoon van de Wervershover autocrossen en was er geen crossauto zo veel besproken, zo geliefd en zo gehaat is als de Snoek. Misschien ook wel omdat de Wervershovers zo succesvol waren met de snoeken werd de Snoek al snel bij andere crossorganisaties in de buurt verboden.
In de vergadering waarin over de oprichting van de West-Friesland cup werd vergaderd door de organisaties van autocross Wervershoof, Venhuizen, Westwoud en Andijk was het verbieden van de Snoek een heet hangijzer. Het veiligheidsbezwaar ging dan met name over de nadrukkelijk naar voor uit stekende chassisbalken en de grotere kans op het “er uit vallen” van de bestuurdersdeur…..
De stichting autocross Wervershoof bleef de snoek steunen en maakte bekend dat de Snoeken gewoon welkom waren op de autocross van Wervershoof. Zo kwam het dat in 1983 de snoeken op alle West-Friese crossen verboden werden behalve in Wervershoof. Dit verbod heeft overigens niet lang stand gehouden. In de latere jaren waren de Snoeken toch weer welkom op verschillende West-Friese crossen.
In 1985 werden voor het eerst verstevigingen aan de auto toegestaan, mits aan de buitenzijde niet zichtbaar, vanaf 1987 zijn houten rolbeugels verboden. Aan het begin van de jaren 90 werd er voor het eerst onderscheid gemaakt tussen de standaard- en de verstevigde klasse. Ook was er in de tijd voor het eerst een damesklasse. In 1997 was de rodeoklasse er voor het eerst bij. In 2004 werd de Superstandaardklasse geïntroduceerd. De klasse is nu overgegaan in de 2 liter klasse om ook coureurs van andere organisaties de mogelijkheid te geven om mee te strijden.
Vanaf de jaren 90 heeft de autocross van Wervershoof verschillende locaties gekend. Zo is er in de jaren 90 gecrosst op de plaats waar nu de Handelsweg is en op het terrein van Karsten in Zwaagdijk. Na een aantal jaren gecrosst te hebben op het gemeenteterrein aan de Vok Koomenweg is de huidige locatie bij Dhr. Klaver in Zwaagdijk al jaren de vaste locatie voor de jaarlijkse autocross van Wervershoof.
Nu wordt al voor het 50e jaar de Crazy Cross in Wervershoof gehouden. Dit had nooit gelukt als er niet zoveel mensen uit de eigen gemeenschap zich hier zo voor hadden ingezet. Het is door deze mensen dat de Crazy Cross van Wervershoof zo’n mooi en succesvol evenement is geworden. Het bestuur in verschillende samenstellingen, de gemeente, de politie, de brandweer, de EHBO, landeigenaren, de medewerking van veel bedrijven, de coureurs, het publiek en zeker de vele vrijwilligers hebben dit mogelijk gemaakt.
De stichting Oud- Wervershoof heeft ter gelegenheid van het 50 jaar bestaan in het jaarboek van 2022 een acht pagina tellend artikel geschreven over de eerste 25 jaar van onze autocross. Tijdens de presentatie van het jaarboek is een korte film vertoont met spectaculaire beelden van de autocross in die jaren. Het huidige bestuur van de autocross heeft aan alle oud-bestuursleden een exemplaar van dit jaarboek cadeau gedaan als dank voor hun jarenlange inzet voor dit geweldig mooie evenement.
Het bestuur van Autocross Wervershoof
Margina Kuin, Paul Schouten, Niels Laan, Dennis Ruiter
Commissie:
Jeroen de Haan, Jouke Laan, Sharon Stellingwerf